strava: veggie style VS random style

2.2.2015 16:26

Menúčkuješ, menúčkujem, menúčkujeme...
 

Obed v reštaurácii je už dnes skôr pravidlom ako niečím extra. Vyprážaný rezeň alebo syr s hranolkami je už viac, či menej "pasé", pretože reštaurácie sa konečne začínajú tváriť zdravo. No ako to s týmito "menučkami" naozaj vyzerá po nutričnej stránke? Denné menu šetrí čas, ktorý by sme inak museli stráviť v kuchyni, no šetrí aj naše zdravie a hmotnosť?

Rozhodli sme sa výjsť s kožou na trh a porovnať jedno z našich HOT COMBO s bežne dostupným „menúčkom“ /použili sme pritom software Nutriservis, ktorý vyrátava štandardné hodnoty rôznych surovín/.
 

Ako sme obstáli?


Odporúčaný denný prijem energie pre "random" ženu vo veku 30 rokov, 170 cm vysokú, s cca váhou 60 kg a s ľahkou fyzickou aktivitou, je približne okolo 8000 kJ. Z toho by mali bielkoviny tvoriť 15% denného príjmu (od 50 do 70 g), sacharidy 55 % (260 g) a tuky 30% (63 g ). 

Ak vychádzame z toho, že človek za deň zje 4-5 porcií jedla, tak by naša „priemerná“ žena mala na obed prijať okolo 2500 kj.
"Random" menúčko teda pre štíhlu líniu veľmi neuspelo.

Bielkovín má síce viac než dva krát toľko, než náš Veggie favorit, no nenechajme sa riadiť mottom: čím viac bielkovín, tým lepšie. Vedci totiž hovoria, že vyšši príjem bielkovín ako 1,5 g na 1 kg hmotnosti človeka denne, je zo zdravotného hladiska nevhodný a okrem iného, poškodzuje obličky.

Podľa tabuliek, príjem mäsa z roka na rok stúpa a dnes pripadne až 70 kg masa na jedného obyvateľa. To je 3- násobný vzostup za posledných 30 rokov! Takže pokiaľ nie ste vrcholový športovec, nepreháňajte to.

Sumasumárum, hoci obedy v reštauráciách vyzerajú možno na prvý pohľad neškodne, často v sebe schovávajú priveľa energie, tukov, soli, toxínov a človek po nich často končí v následovnej situácií:


NÁŠ TIP
Vymeňte klasické cestoviny za celozrnné obilniny ako sú bulgur, quinoa, jačmenné krúpy a pod.
Spravte si počas pracovného týždňa aspon 2 bezmäsité dni, kedy zaradíte viac strukovín ako napr. červená šošovica, cícer, hrach, lúsky, fazuľa atď. K obedu si miesto sladeného nápoja dajte vlažnú stolovú vodu s citrónom alebo bylinkový čaj.

/zdroj: Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutřiční terapeuty od Štepána Svačinu a kol./


Diskusia k článku

Vaše meno
Váš email
Váš komentár
 

Komentáre:
Zatiaľ nie sú pridané žiadne príspevky. Buďte prvý, kto pridá príspevok.